Har du skrevet en bog, som simpelthen er for god til ikke at blive sendt ud i verden? Men ved du ikke helt, hvordan du skal komme i gang? Så kan du her få gode råd til, hvordan du kan gribe tingene an.
Først og fremmest skal du finde ud af, om du vil udgive selv, eller om du vil gøre det igennem et forlag. Begge dele har sine fordele og ulemper, så det handler meget om, hvad du er til.
Udgiv hos et forlag
Der er mange fordele ved at udgive hos et forlag. En af de største er, at det ikke koster dig noget. Til gengæld kan det være super svært at komme igennem nåleøjet, og du skal ofte vente længe på svar. Når du sender dit manuskript ind, tager det som regel op til 12 uger, før du får svar. Samtidig vil forlagene helst ikke have, at du sender ud til flere ad gangen. Så kan det hurtigt tage flere år at få din bog på markedet – og det er altid risiko for, at det slet ikke lykkes.
Nogle forlag tilbyder den mulighed, at du kan betale nogle af omkostningerne selv. Deres forventninger til din bog er til gengæld så ikke helt de samme, som hos de forlag der betaler det hele. Du får større frihed til selv at vælge, hvordan din bog skal være, og forlagets personlige holdning, til hvad der sælger, træder lidt i baggrunden. Der er ofte tale om relativt små beløb på omkring 15.000 kr. Det kan dog stadig være meget for os helt almindelig mennesker.
Hvis du får tilbudt en udgivelse og gerne vil gå videre med det, men mangler pengene, så kan du tage et lån. Forhåbentlig kommer din bog til at tjene i hvert fald nogle af pengene ind igen. Lån penge nu hos Lånekassen, så du kan komme videre med din drøm.
Udgiv selv
Du kan også selvudgive. Der er masser af muligheder for at udgive e-bøger, og det koster faktisk ikke alverden. Mange tjenester tilbyder også bøger i trykt form, hvilket så er lidt dyrere. Priserne er dog stadig relativt lave, og det største problem med selvudgivelser er faktisk reklameudgifterne. Forlag har masser af kræfter specielt dedikerede til at promovere deres bøger. Det har du ikke. Derfor er det nødvendigt, at du lægger nogle penge i at markedsføre din bog.
Hvordan det gøres, er der delte meninger om. I nogle tilfælde kan du komme rigtigt langt med sociale medier, og så bliver omkostningerne ikke så slemme. I andre tilfælde har du måske brug for hjælp fra professionelle, og det koster selvfølgelig lidt mere. Her kan du læse guides om økonomi, så du får et overblik over, hvad din økonomi kan holde til. Det er selvfølgelig meget forskelligt fra person til person, hvor meget vi har til rådighed.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt selvudgivelse kan betale sig, kan man sige det sådan her: økonomisk skal du være virkelig heldig, hvis din bog genererer overskud – men følelsen af at kunne udgive sine egne ting er helt unik.